Frydendal ejerforening 6200 Aabenraa
HUSORDEN for bebyggelsen Frydendal 11, 6200 Aabenraa
I en bebyggelse med mange ejerskaber og lejere kommer beboerne sædvanligvis hinanden
nærmere ind på livet, end tilfældet er i en almindelig beboelsesejendom. Det er derfor vigtigt
for den daglige trivsel og velvære, at beboerne overholder de gældende bestemmelser for
bebyggelsen.
1. Administration
Ejendommen administreres af Horup Bolig, Styrtom Skovvej 12, 6200
Aabenraa, telf, 73626200, til hvem alle henvendelser rettes vedr.
administrative forhold, fejlmeldinger m.v.
Administrationens opgaver er alene af administrativ og
rådgivningsmæssig art. Ydelser der kræver en manuel indsats debiteres
ordregiveren efter gældende takst.
Den enkelte ejer er selv ansvarlig for alle forhold på egen matrikel.og
vælger selv leverandør af serviceydelser. Husordenen vedlægges en liste
over håndværkere m.v. der anvendes af ejerforeningen, og som er
orienteret om de generelle regler der gælder for ejendommen.
2. Affald
Affald skal sorteres og deponeres i overensstemmelse med de til enhver
tid gældende kommunale regler. Brug af affaldsskakter er kun tilladt efter
særlig aftale. De på deponeringspladsen opslåede regler skal følges.
3. Altaner
Der må ikke foretages faste installationer på altanerne, der påvirker
facadens almene ensartede udseende. Altankasser og blomsterkummer
skal vandes med forsigtighed af hensyn til underliggende altaner,
ligesom de skal holdes rene. Beplantningen må ikke være højere en
rækværket.
4. Beboerforening
De sociale aktiviteter i ejendommen varetages af en beboerforening, der
selv fastsætter sine vedtægter og aktiviteter. Alle beboere i ejendommen
har ret til at være medlem af foreningen mod betaling af det til enhver tid
gældende kontingent.
5. Bygnings-ændringer.
Ændringer i og omkring lejligheden, der berører bygningsmæssige
konstruktioner eller installationer, skal godkendes af bestyrelsen inden de
sættes i gang. Ejeren har ansvaret for, at bygningsreglementerne
overholdes og at nødvendige tilladelser indhentes.
6. Bygningsvedligeholdelse
I overensstemmelse med alment gældende regler påhviler
vedligeholdelse af bygningsinstallationer, facader, udvendige arealer ,
gangarealer og fællesrum ejerforeningen.
Indvendig vedligeholdelse samt udskiftning og vedligeholdelse af
vinduer påhviler ejer/lejer i henhold til vedtægterne. Vinduer skal være i
overensstemmelse med ejendommens gældende standarder
7. Carporte
Foreningen råder over et antal carporte, der udlejes til ejere mod en leje,
der fastsættes af bestyrelsen og reguleres en gang årligt. Lejen skal
principielt dække vedligeholdelse, renter og afskrivning. Ønske om at
overtage en ledig carport indgives til administrationen, og tildeles i orden
efter indgivet ønske. Lejemål kan ikke videregives ved salg eller
flytning.
8. Elevatorer
Elevatorerne har komplicerede installationer, og fejlagtig betjening eller
misbrug vil bevirke, af disse sættes ud af drift. Beboerne bedes derfor
medvirke til, at elevatorerne kun betjenes af voksne.
9. Fejlmelding
Sker til administrationen på telf. 73626200, der også er vagttelefon i
tilfælde af nødssituationer uden for alm. arbejdstid.
10. Flytning
Fra og tilflytning for såvel ejer som lejer skal meddeles administrationen,
der varetager de administrative og praktiske ændringer ved skiftet.
Dennne ydelse betales af køber efter den i forbindelse med
administrationsaftalen aftalte takst.
11. Fugle og skadedyr
Udkastning af brød og andet spiseligt til fugl er forbudt, idet rester af
spiseligt affald, der henligger på området, kan medføre at ejendommen
hjemsøges af rotter og andre skadedyr.
12. Fælles depotrum
Fælles depotrum disponeres af bestyrelsen, der udarbejder regler for og
giver tilladelse til individuelt brug i hvert enkelt tilfælde og i et fastsat
tidsrum. Dispositionsret over fællesrum kan ikke videregives.
Ejeren skal drage omsorg for, at genstandene er pænt opstillet og at
området er tilgængeligt. Effekter, der henstilles i fællesrum skal være
mærket med navn og lejligheds nr. samt dato for hensættelsen. Genstande
der ikke er mærket fjernes en gang årligt efter et varsel på 14 dage.
13. Fælles gangarealer
Fælles korridorer og gangarealerne skal friholdes for personlige effekter.
Kørestole m.v. der ikke kan opbevares i lejligheden henvises til anviste
steder. På den enkelte etage kan en enkel udsmykning ske, når alle
berørte lejligheder er enige herom. Der må ikke ændres farve på
murværk og vægge. Når alle lejligheder på et afgrænset areal er enige
herom, kan dørpartierne fornyes eller males i en fælles farve.
14. Fælles cykelkælder
Cykler henstilles i de opsatte cykelstativer eller i den fælles cykelkælder.
Cyklen skal være mærket med navn og lejlighedsnummer. Opbevaring af
cykler sker på eget ansvar.
15. Fælles opholdslokaler
Der er udarbejdet retningslinier for brug af foreningens fælles lokaler.
Ved overtrædelse kan bestyrelsen fratage den pågældende retten til at
anvende lokalerne i et givet tidsrum.
16. Gæsteværelser
Foreningen disponerer over fire gæsteværelser, der alene udlejes til ejere
og beboere i ejendommen og afregnes af samme. Bestyrelsen fastsætter
nærmere regler for værelsernes brug, pris m.v. Principielt fastsættes lejen
så driften hviler i sig selv.
17. Husdyr
Der vil normalt ikke kunne gives tilladelse til at holde husdyr i
ejendommen. Dispensationer gives for blok A-C af Horup Bolig, for blok
D-G af bestyrelsen. Der må ikke medbringes husdyr i gæsteværelserne.
Skriftlig dispensation skal være givet inden indflytning eller lejekontrakt.
18. Installations fejl.
Alle opfordres til at melde eventuelle fejl og mangler ved installationer
på fællesarealer, så som lamper, drifts forstyrrelser materialeskader m.v.
Fejl indenfor lejlighedens matrikel påhviler principielt ejeren, der selv
aftaler og gennemfører udbedringer. I det tilfælde hvor ejer eller
håndværker mener, at omkostningen helt eller delvis bør bæres af
fællesskabet, skal en reparation godkendes af administrationen inden
disse påbegyndes.
19. Klager og ønsker.
Klager og ønsker der berører fællesskabet fremsendes til bestyrelsen
gennem administrationen, eller ved brev i foreningens postkasse i opgang E.
20. Nabohjælp
Nabohjælp er en frivillig ordning med henblik på at støtte beboere, der
pga. alder eller sygdom ikke selv kan klare alle daglige opgaver.
Kontaktliste revideres og omdeles 2 gange årligt.
21. Markiser
Markiser må kun opsættes efter aftale med administrationen. Vejledende
regler for markisernes farver fastsættes af bestyrelsen.
22. Nøgler
Samtlige fællesdøre i ejendommen er omfattet af et af bestyrelsen
godkendt nøglesystem. Lejlighederne kan tilslutte sig systemet.
Nøgler der er knyttet til lejligheden kan bestilles direkte hos Aabenraa
Låseteknik, Nygade 12, tlf. 74624344 mod ejerens legitimation eller
fuldmagt.
Ejere, der af hensyn til egen sikkerhed, nødssituationer m.v. ønsker at
have en reservenøgle udenfor lejligheden, kan deponere denne hos
foreningen eller en af foreningen anvist ansvarlig.
23. Parkering
Inden for bebyggelsens område må der kun parkeres på de dertil
afmærkede pladser.
24. Radio/TV mv.
I hver lejlighed forefindes stik til fælles antenneanlæg. Udvendig
antenner må ikke opsættes.
25. Skadedyr
Skadedyr, møl ol. skal bekæmpes/udryddes. Ansvaret ligger hos den
enkelte beboer, der selv skal anmelde problemet til berørte myndigheder.
Bestyrelsen er berettiget til at kræve dokumentation for, at effektiv
bekæmpelse vil finde/har fundet sted. Hvis angreb, der påvirker
nabolejlighederne ikke bekæmpes effektiv, har bestyrelsen ret til at
gennemføre på ejerens bekostning.
26. Støj
Radio, TV og Musikafspilning samt brug af musikinstrumenter skal ske
under fornøden hensyntagen til naboerne. Af hensyn til ejendommens
øvrige beboere skal højrøstet tale i fællesrum og på trappegange efter
almindelig sengetid undgås. Det henstilles at aftapning af vand til bad
undgås efter kl. 22. Anvendelse af bore- og slagværktøj må ikke foregå
efter kl. 19.30.
27. Tøjbankning m.v.
Tøjbankning samt rystning af tæpper og måtter må ikke foretages på
gange eller fra vinduer og altaner. Luftning af sengetøj må kun finde sted
om formiddagen og ikke på søn- og helligdage. Tørring af vasketøj må
ikke ske over brøstningshøjde.
28. Udenomsarealer
Udenomsarealer ejes og vedligeholdes af foreningen. Benyttelse af
udenomsarealer skal foregå med respekt for anlæggene, dvs. at man skal
aflevere arealerne rengjorte og opryddede efter endt afbenyttelse,
29. Uvedkommende personer
Enhver beboer bedes medvirke til, at uvedkommende bortvises fra
ejendommens område bl.a. for at hindre misbrug af elevatorer og undgå
hærværk.
30. Udlejning.
Ved udlejning til tredjemand har udlejer pligt til at gøre lejer bekendt
med en gældende husorden samt medvirke til, at lejer overholder samme.
Det skal dokumenteres ved en vedtægtsbestemt tilføjelse i
lejekontrakten: "Lejer er forpligtet til at overholde den til enhver tid
gældende husorden", samt at lejer modtager et eksemplar af den aktuelle
husorden. Ejer bærer evt. omkostninger som måtte blive påført
foreningen i forbindelse med opretholdelse af bestemmelserne.
31. Vaskeri.
Ejendommens vaskeri kan benyttes af alle beboere. Vaskekort kan
købes/opfyldes hver onsdag kl. 11.00-11.30 i vaskeriet eller mod
aflevering af kortet i foreningens postboks. Vaskepriser fastsættes årligt
og skal principielt dække alle omkosninger ved vaskeriets drift.
32. Vedligeholdelse
Beboeren er pligtig til at sørge for, at gangarealer der støder op til
lejlighedens matrikel fremstår pænt og opryddet.Ureglementerede
forhold, som den enkelte ikke selv mener at have ansvar for, skal
indberettes til administrationen.
33. Udskiftning/fornyelser.
Indvendig udskiftning og fornyelser er er foreningen uvedkommende.
Større ændringer, herunder specielt i konstruktion og installationer, skal
meddeles administrationen af hensyn til bygningsgodkendelse mv.
Udvendig vedligeholdelse påhviler foreningen. Dog vedligeholdes
vinduerne herunder vinduesrammer, termoglas, fyldninger, fuger,
karnapper samt døre og skydedøre af ejeren.
Der gælder lidt forskellige regler for de enkelte opgange. Disse fremgår
af foreningens vedtægter. Vinduer må ikke udskiftes uden bestyrelsens
godkendelse og efter forelagte tegninger.
Skader på bygning og beplantning, som er forårsaget af arbejder i
forbindelse med ombygninger skal udbedres eller erstattes af
skadevolderen.
Denne husorden omfatter de retningslinier, hvorefter bestyrelsen på beboernes vegne
administrerer de ikke lovregulerede forhold mellem ejendommens beboere. Ønske om
ændringer eller tilføjelser skal indgives skriftligt til bestyrelsen for forelæggelse på den
førstfølgende generalforsamling i overensstemmelse med vedtægterne
Overtrædelse af vedtægterne og husordenens bestemmelser administreres i overensstemmelse
med "Bekendtgørelse af lov om ejerlejligheder"
Denne husorden er vedtaget på generalforsamling den 21. marts 2013.
Oplysninger om ejerforeningers forhold og medlemmernes rettigheder og pligter kan hentes på
hjemmesiden: www.bolius.dk- søgeord: ejerforeninger