Husorden1

HUSORDEN for bebyggelsen Frydendal 11, 6200 Aabenraa


I en bebyggelse med mange ejerskaber og lejere kommer beboerne sædvanligvis hinanden

nærmere ind på livet, end tilfældet er i en almindelig beboelsesejendom. Det er derfor vigtigt

for den daglige trivsel og velvære, at beboerne overholder de gældende bestemmelser for

bebyggelsen.

1. Administration


Ejendommen administreres af Horup Bolig, Styrtom Skovvej 12, 6200

Aabenraa, telf, 73626200, til hvem alle henvendelser rettes vedr.

administrative forhold, fejlmeldinger m.v.

Administrationens opgaver er alene af administrativ og

rådgivningsmæssig art. Ydelser der kræver en manuel indsats debiteres

ordregiveren efter gældende takst.

Den enkelte ejer er selv ansvarlig for alle forhold på egen matrikel.og

vælger selv leverandør af serviceydelser. Husordenen vedlægges en liste

over håndværkere m.v. der anvendes af ejerforeningen, og som er

orienteret om de generelle regler der gælder for ejendommen.

2. Affald

Affald skal sorteres og deponeres i overensstemmelse med de til enhver

tid gældende kommunale regler. Brug af affaldsskakter er kun tilladt efter

særlig aftale. De på deponeringspladsen opslåede regler skal følges.

3. Altaner

Der må ikke foretages faste installationer på altanerne, der påvirker

facadens almene ensartede udseende. Altankasser og blomsterkummer

skal vandes med forsigtighed af hensyn til underliggende altaner,

ligesom de skal holdes rene. Beplantningen må ikke være højere en

rækværket.

4. Beboerforening

De sociale aktiviteter i ejendommen varetages af en beboerforening, der

selv fastsætter sine vedtægter og aktiviteter. Alle beboere i ejendommen

har ret til at være medlem af foreningen mod betaling af det til enhver tid

gældende kontingent.

5. Bygnings-ændringer.

Ændringer i og omkring lejligheden, der berører bygningsmæssige

konstruktioner eller installationer, skal godkendes af bestyrelsen inden de

sættes i gang. Ejeren har ansvaret for, at bygningsreglementerne

overholdes og at nødvendige tilladelser indhentes.

6. Bygningsvedligeholdelse

I overensstemmelse med alment gældende regler påhviler

vedligeholdelse af bygningsinstallationer, facader, udvendige arealer ,

gangarealer og fællesrum ejerforeningen.

Indvendig vedligeholdelse samt udskiftning og vedligeholdelse af

vinduer påhviler ejer/lejer i henhold til vedtægterne. Vinduer skal være i

overensstemmelse med ejendommens gældende standarder


7. Carporte

Foreningen råder over et antal carporte, der udlejes til ejere mod en leje,

der fastsættes af bestyrelsen og reguleres en gang årligt. Lejen skal

principielt dække vedligeholdelse, renter og afskrivning. Ønske om at

overtage en ledig carport indgives til administrationen, og tildeles i orden

efter indgivet ønske. Lejemål kan ikke videregives ved salg eller

flytning.

8. Elevatorer

Elevatorerne har komplicerede installationer, og fejlagtig betjening eller

misbrug vil bevirke, af disse sættes ud af drift. Beboerne bedes derfor

medvirke til, at elevatorerne kun betjenes af voksne.

9. Fejlmelding

Sker til administrationen på telf. 73626200, der også er vagttelefon i

tilfælde af nødssituationer uden for alm. arbejdstid.

10. Flytning

 Fra og tilflytning for såvel ejer som lejer skal meddeles administrationen,

der varetager de administrative og praktiske ændringer ved skiftet.

Dennne ydelse betales af køber efter den i forbindelse med

administrationsaftalen aftalte takst.

11. Fugle og skadedyr

Udkastning af brød og andet spiseligt til fugl er forbudt, idet rester af

spiseligt affald, der henligger på området, kan medføre at ejendommen

hjemsøges af rotter og andre skadedyr.

12. Fælles depotrum

Fælles depotrum disponeres af bestyrelsen, der udarbejder regler for og

giver tilladelse til individuelt brug i hvert enkelt tilfælde og i et fastsat

tidsrum. Dispositionsret over fællesrum kan ikke videregives.

Ejeren skal drage omsorg for, at genstandene er pænt opstillet og at

området er tilgængeligt. Effekter, der henstilles i fællesrum skal være

mærket med navn og lejligheds nr. samt dato for hensættelsen. Genstande

der ikke er mærket fjernes en gang årligt efter et varsel på 14 dage.

13. Fælles gangarealer

Fælles korridorer og gangarealerne skal friholdes for personlige effekter.

Kørestole m.v. der ikke kan opbevares i lejligheden henvises til anviste

steder. På den enkelte etage kan en enkel udsmykning ske, når alle

berørte lejligheder er enige herom. Der må ikke ændres farve på

murværk og vægge. Når alle lejligheder på et afgrænset areal er enige

herom, kan dørpartierne fornyes eller males i en fælles farve.

14. Fælles cykelkælder

Cykler henstilles i de opsatte cykelstativer eller i den fælles cykelkælder.

Cyklen skal være mærket med navn og lejlighedsnummer. Opbevaring af

cykler sker på eget ansvar.


15. Fælles opholdslokaler

Der er udarbejdet retningslinier for brug af foreningens fælles lokaler.

Ved overtrædelse kan bestyrelsen fratage den pågældende retten til at

anvende lokalerne i et givet tidsrum.

16. Gæsteværelser

Foreningen disponerer over fire gæsteværelser, der alene udlejes til ejere

og beboere i ejendommen og afregnes af samme. Bestyrelsen fastsætter

nærmere regler for værelsernes brug, pris m.v. Principielt fastsættes lejen

så driften hviler i sig selv.

17. Husdyr

Der vil normalt ikke kunne gives tilladelse til at holde husdyr i

ejendommen. Dispensationer gives for blok A-C af Horup Bolig, for blok

D-G af bestyrelsen. Der må ikke medbringes husdyr i gæsteværelserne.

Skriftlig dispensation skal være givet inden indflytning eller lejekontrakt.

18. Installations fejl.

Alle opfordres til at melde eventuelle fejl og mangler ved installationer

på fællesarealer, så som lamper, drifts forstyrrelser materialeskader m.v.

Fejl indenfor lejlighedens matrikel påhviler principielt ejeren, der selv

aftaler og gennemfører udbedringer. I det tilfælde hvor ejer eller

håndværker mener, at omkostningen helt eller delvis bør bæres af

fællesskabet, skal en reparation godkendes af administrationen inden

disse påbegyndes.

19. Klager og ønsker.

Klager og ønsker der berører fællesskabet fremsendes til bestyrelsen

gennem administrationen, eller ved brev i foreningens postkasse i opgang E.

20. Nabohjælp

Nabohjælp er en frivillig ordning med henblik på at støtte beboere, der

pga. alder eller sygdom ikke selv kan klare alle daglige opgaver.

Kontaktliste revideres og omdeles 2 gange årligt.

21. Markiser

Markiser må kun opsættes efter aftale med administrationen. Vejledende

regler for markisernes farver fastsættes af bestyrelsen.

22. Nøgler

Samtlige fællesdøre i ejendommen er omfattet af et af bestyrelsen

godkendt nøglesystem. Lejlighederne kan tilslutte sig systemet.

Nøgler der er knyttet til lejligheden kan bestilles direkte hos Aabenraa

Låseteknik, Nygade 12, tlf. 74624344 mod ejerens legitimation eller

fuldmagt.

Ejere, der af hensyn til egen sikkerhed, nødssituationer m.v. ønsker at

have en reservenøgle udenfor lejligheden, kan deponere denne hos

foreningen eller en af foreningen anvist ansvarlig.


23. Parkering

Inden for bebyggelsens område må der kun parkeres på de dertil

afmærkede pladser.

24. Radio/TV mv.

I hver lejlighed forefindes stik til fælles antenneanlæg. Udvendig

antenner må ikke opsættes.

25. Skadedyr

Skadedyr, møl ol. skal bekæmpes/udryddes. Ansvaret ligger hos den

enkelte beboer, der selv skal anmelde problemet til berørte myndigheder.

Bestyrelsen er berettiget til at kræve dokumentation for, at effektiv

bekæmpelse vil finde/har fundet sted. Hvis angreb, der påvirker

nabolejlighederne ikke bekæmpes effektiv, har bestyrelsen ret til at

gennemføre på ejerens bekostning.

26. Støj 

Radio, TV og Musikafspilning samt brug af musikinstrumenter skal ske

under fornøden hensyntagen til naboerne. Af hensyn til ejendommens

øvrige beboere skal højrøstet tale i fællesrum og på trappegange efter

almindelig sengetid undgås. Det henstilles at aftapning af vand til bad

undgås efter kl. 22. Anvendelse af bore- og slagværktøj må ikke foregå

efter kl. 19.30.

27. Tøjbankning m.v.

Tøjbankning samt rystning af tæpper og måtter må ikke foretages på

gange eller fra vinduer og altaner. Luftning af sengetøj må kun finde sted

om formiddagen og ikke på søn- og helligdage. Tørring af vasketøj må

ikke ske over brøstningshøjde.

28. Udenomsarealer


Udenomsarealer ejes og vedligeholdes af foreningen. Benyttelse af

udenomsarealer skal foregå med respekt for anlæggene, dvs. at man skal

aflevere arealerne rengjorte og opryddede efter endt afbenyttelse,

29. Uvedkommende personer

Enhver beboer bedes medvirke til, at uvedkommende bortvises fra

ejendommens område bl.a. for at hindre misbrug af elevatorer og undgå

hærværk.

30. Udlejning.

Ved udlejning til tredjemand har udlejer pligt til at gøre lejer bekendt

med en gældende husorden samt medvirke til, at lejer overholder samme.

Det skal dokumenteres ved en vedtægtsbestemt tilføjelse i

lejekontrakten: "Lejer er forpligtet til at overholde den til enhver tid

gældende husorden", samt at lejer modtager et eksemplar af den aktuelle

husorden. Ejer bærer evt. omkostninger som måtte blive påført

foreningen i forbindelse med opretholdelse af bestemmelserne.


31. Vaskeri. 

Ejendommens vaskeri kan benyttes af alle beboere. Vaskekort kan

købes/opfyldes hver onsdag kl. 11.00-11.30 i vaskeriet eller mod

aflevering af kortet i foreningens postboks. Vaskepriser fastsættes årligt

og skal principielt dække alle omkosninger ved vaskeriets drift.

32. Vedligeholdelse

Beboeren er pligtig til at sørge for, at gangarealer der støder op til

lejlighedens matrikel fremstår pænt og opryddet.Ureglementerede

forhold, som den enkelte ikke selv mener at have ansvar for, skal

indberettes til administrationen.

33. Udskiftning/fornyelser.

Indvendig udskiftning og fornyelser er er foreningen uvedkommende.

Større ændringer, herunder specielt i konstruktion og installationer, skal

meddeles administrationen af hensyn til bygningsgodkendelse mv.

Udvendig vedligeholdelse påhviler foreningen. Dog vedligeholdes

vinduerne herunder vinduesrammer, termoglas, fyldninger, fuger,

karnapper samt døre og skydedøre af ejeren.

Der gælder lidt forskellige regler for de enkelte opgange. Disse fremgår

af foreningens vedtægter. Vinduer må ikke udskiftes uden bestyrelsens

godkendelse og efter forelagte tegninger.

Skader på bygning og beplantning, som er forårsaget af arbejder i

forbindelse med ombygninger skal udbedres eller erstattes af

skadevolderen.

Denne husorden omfatter de retningslinier, hvorefter bestyrelsen på beboernes vegne

administrerer de ikke lovregulerede forhold mellem ejendommens beboere. Ønske om

ændringer eller tilføjelser skal indgives skriftligt til bestyrelsen for forelæggelse på den

førstfølgende generalforsamling i overensstemmelse med vedtægterne

Overtrædelse af vedtægterne og husordenens bestemmelser administreres i overensstemmelse

med "Bekendtgørelse af lov om ejerlejligheder"

Denne husorden er vedtaget på generalforsamling den 21. marts 2013.

Oplysninger om ejerforeningers forhold og medlemmernes rettigheder og pligter kan hentes på

hjemmesiden: www.bolius.dk- søgeord: ejerforeninger



Til udskrivning Klik her: